Luotettava toimittaja ja yhteistyökumppani säällä kuin säällä

Meiltä saa EUR-lavoja käytettyinä ja myös uusina. Lähtövalmista tavaraa on aina varastossa saatavilla suurissa ja pienissä määrissä - Myymme lavoja aina yksittäisistä kappaleista ja -nipuista rekkakuormiin. 

Varastostamme löytyy yleensä sekä samoin päin (15 kpl) että lomittain (21 kpl) pinottuja nippuja. Normaalilaadun lisäksi lajittelemme käytettyjä esim. vaaleisiin ISPM-leimattuihin. Tummuneita/harmaantuneita myös edullisesti.

Kuva: EUR-lavan standardin mukaiset mitat
EUR-lava (kuten myös EPAL-EPAL-leimatut lavat) sisältää yhteensä 78 naulaa (uutena/korjaamattomana) sekä 4 kpl 22x145x1200mm -lautaa, 4 kpl 22x100x1200 -lautaa ja 3kpl 22x145x800 välilautaa. Jalkalaudoissa on viisteet. Palikoita on 6 kpl 145x100x78mm ja 3 kpl 145x145x78. Rakenne on siis ainakin normaaliin kertalavaan nähden selvästi järeämpi ja hieman monimutkaisempi. Leveät keskipalikat/jalas onkin ehkä vain historiallinen jäänne eli "suunnitteluvirhe", koska se lisää uuden lavan hintaa ja painoa laadun kasvamatta samassa määrin.


EUR-lavan standardi juontaa juurensa vuodesta 1961 kun Euroopan rautatiejärjestö UIC vakioi kuormalavat ruotsalaisen lavatyypin pohjalta. EUR-lava on maailman yleisin kuormalava, arviolta 350-500 miljoonaa kappaletta on kierrossa. EUR-lavan kantavuus on n. 1800 kg, mikä kuitenkin riippuu paljolti kuormituksen laadusta ja jakautumisesta. Tasaista staattista kantavuutta lavoilla voi olla huomattavasti enemmänkin. 

Kuva: Yhden EUR-lavan tyypillinen paino on n. 20–25 kg, FIN-lavan 25–29 kg